Wednesday, September 18, 2013

Happy Moon Festival!

Seda olen viimastel päevadel oma korterikaaslastelt palju kuulnud ja ise vastu ka lausunud. Täna siis ongi see päev mil, mu õpetaja väitel, kõik taiwanlased vaatavad kuukooki (mooncake) süües kuu poole ja grillivad kõvasti toitu pere ning sõprade seltsis. Me oleme ka saanud maitsta vähemalt viite-kuute erinevat sorti kuukooki :) See on selline pisike kook, mis on tehtud (minu vaatluste ja katsetuste põhjal) muretaignast. Sees on enamasti mingi täidis - kas moos, ploomid või pähklid vms. Üks kuukook on munaga ka. Seda ma ei proovinud..

Nimetatakse seda püha ka Mid-Autumn Festivaliks, kuna tegemist lõikuspühaga. Minu arusaamist mööda tähistataksegi eelkõige saagi valmimist ja korjamist. Püha langeb kokku Hiina kalendri 8. kuu 15. päevaga ja on täiskuu ajal.

Et mis selle kuuga siis täpsemalt on? Kunagi usuti, et noorus on seotud eelkõige kuu ja veega ning kummardati kuud, tuues ande kuujumalannale nimega Chang´e.

Hiina mütoloogias on lugu kangelasest Yi´st, kellele anti tema tegude eest surematuse eliksiir, mida ta aga jooma ei soostunud, kuna ei soovinud olla surematu ilma oma naise, Chang´e ta. Kord, kui Yi oli jahil, tungis majja üks pahalane (Feng Meng), kes tahtis seda jooki endale. Chang´e ei soovinud seda talle anda ning neelas eliksiiri ise alla, lennates seejärel taevasse.. Oma meest väga armastades valis ta oma elupaigaks kuu, et olla Yi´le lähemal. Koju naastes mõistis mees, mis on juhtunud, ning serveeris oma aias naisele mõeldud puuvilju ja koogikesi...

Lisaks koogikestele ja grilltoidule süüakse siin veel pomelosid (teate küll, see puuvili, mis meil ka müügil..apelsini, greibi ja ma ei teagi mille sarnane, tsitruseline ühesõnaga), sest hetkel on siin nende hooaeg.
Süüdatakse laternaid ja kihutatakse taevasse ilutulestikku.

Seega kogu see asi on nagu meie kartulivõtuaeg, jaanipäev ja aastavahetus kokku :) 


No comments:

Post a Comment